Bir eğitimcinin mesleği gereği üç temel bilgi ve yeterlik alanı olarak ifade edebileceğimiz alan bilgisi, pedagoji bilgisi ve pedagojik alan bilgisi yeterliklerinin tamamına sahip olması gerekmektedir. Bir başka deyişle en az enerji ile, en ekonomik ve en nitelikli olacak şekilde etkili bir öğretimin gerçekleştirilebilmesi için eğitimcinin uzmanlık alan bilgisinin veya pedagojik bilgisinin yalın haliyle çok iyi olması yeterli olmamakta; uzmanı olduğu alanın bilgi, beceri ve tutumlarını hedef kitlenin özelliklerine uygun içerik, yöntem-teknik ve ölçme-değerlendirme süreçleri ile bütünleştirerek öğretebilmesi gerekmektedir. Bu doğrultuda eğitimde program geliştirme, öğretim programlarını anlama ve değerlendirebilme yetkinliği kazandırılması, nitelikli öğretmen adaylarının yetiştirilmesi açısından ciddi bir öneme sahiptir.
Eğitim programları ve öğretim yüksek lisans programının genel amacı, eğitim programları ve öğretim bilgi, beceri ve tutumlarına sahip, mesleğin etik kurallarını bilen ve uygulayan, etkili öğretme-öğrenme süreçlerini tasarlayabilen, üst düzey düşünme becerilerine sahip, mesleğindeki gelişmeleri takip eden, bilimsel araştırma yürütecek düzeyde istatistik ve bilimsel araştırma tekniklerini bilen yaşam boyu öğrenen bireyler yetiştirmektir.
Tezli Yüksek Lisans Programının Hedefleri
Eğitim Programları ve Öğretim Tezli Yüksek Lisans Programından mezun olacak adayların başta Millî Eğitim Bakanlığı’na bağlı devlet ve özel okullar olmak üzere çeşitli örgün ve yaygın eğitim kurumlarında, üniversitelerde, işletmelerin insan kaynakları ve kalite geliştirme bölümlerinde program geliştirme ve değerlendirme faaliyetlerinde bulunmaları ve bu alanlarda bilimsel araştırma ve ihtiyaca yönelik proje geliştirme motivasyonuna sahip olmaları beklenmektedir. Ayrıca bu program mezunlarının lisansüstü eğitim süreçlerine (doktora eğitimlerine) devam etmeleri ve alanlarında yetkin akademisyenler olabilmeleri için gerekli olan ileri düzeyde anlayış, tutum, farkındalık, mesleki bilgi ve becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır.
Tezsiz Yüksek Lisans Programının Hedefleri
Programın kapsamı bu amaçlara hizmet etmek üzere program geliştirmede temel kavramlar, program geliştirmede kuramsal temeller, eğitim programının tasarımı, eğitimde program geliştirme modelleri, program geliştirmenin planlanması, program tasarısı hazırlama, programların denenmesi ve değerlendirilmesi, programa süreklilik kazandırılması, program geliştirmede yeni yönelimler doğrultusunda eğitim programları geliştirebilme becerilerinin kazandırılmasını içermektedir. Bununla birlikte adayların program kapsamında temel nicel, nitel ve karma yöntem araştırmaları hakkında bilgi sahibi olması, temel istatistik analizleri yapabilme ve raporlaştırabilme ile ilgili bilgi ve beceri kazanması, bilimsel araştırmalarda etik ilkeler ve uygulamalar konusunda deneyim ve farkındalık kazanması amaçlanmaktadır.
Eğitim Programları ve Öğretim Tezsiz Yüksek Lisans Programından mezun olacak adayların başta Millî Eğitim Bakanlığı’na bağlı devlet ve özel okullar olmak üzere çeşitli örgün ve yaygın eğitim kurumlarında, işletmelerin insan kaynakları ve kalite geliştirme bölümlerinde program geliştirme ve değerlendirme faaliyetlerinde bulunmaları ve bu alanlarda bilimsel araştırma ve ihtiyaca yönelik proje geliştirme motivasyonuna sahip olmaları beklenmektedir.
Eğitim dili
Tezli ve Tezsiz Yüksek Lisans Programlarının eğitim dili Türkçedir.
Program Süresi
Tezsiz program: 2 yarıyıl
Tezli program: 4 yarıyıl
Dersler
Program dersleri, hafta içi 18:00-21:00 saatleri arasında yürütülmektedir.
Diğer Koşullar
- Programda her dönem 30 AKTS değerinde ders alma zorunluluğu bulunmaktadır.
- Öğrenciler mezun olabilmek için normal ders yüküne ek olarak Tezli Programda “Yüksek Lisans Tezi” ve "Seminer",
- Tezsiz Programda “Dönem Projesi” hazırlamak zorundadır.
- ALES'e geçtiğimiz beş yıl içinde girip, herhangi bir puan grubundan minimum 55 puan almış olmak gereklidir.
Program Açılma Dönemleri
Yılda iki kez Güz ve Bahar yarıyıllarında yapılmaktadır
Son yıllarda 21.yüzyıl öğretmen adaylarından ve öğretmenlerinden sahip olmaları beklenen önemli okuryazarlıklardan biri de eğitim/öğretim programı okuryazarlığı olmaktadır. Öğretmenlerin eğitim programı geliştirme çalışmalarında çok daha fazla sorumluluk almaya başlaması ve Türkiye’de son dönemlerde geliştirilen öğretim programlarına bakıldığında çerçeve program anlayışına doğru bir kayma olduğu gerçeği birlikte düşünüldüğünde öğretmenlere bu anlamda daha çok sorumluluk düştüğü görülmektedir. Öğretmenlerden çalışmakta oldukları okuldaki öğrencilerin ihtiyaç ve seviyesine göre öğrenme programlarının planlanması, düzenlenmesi, uygulanması ve değerlendirilmesi süreçlerine katkı sağlamaları beklenmektedir. Eğitim Programları ve Öğretim yüksek lisans programlarından edindikleri bilgi, beceri ve yeterlikler ile öğretmenler eğitim ve öğretim programları tasarlayabilir ve/veya mevcut öğretim programlarını öğrencilerinin ve bulundukları çevrenin ihtiyaç ve özelliklerine en uygun olacak şekilde düzenleyebilirler.
Eğitimde program geliştirme ve değerlendirme, toplumun dinamik yapısı gereği sürekli değişen ihtiyaçlar ve talepler doğrultusunda yeniden revize edilen ve özel çalışma gerektiren bir alandır. Bu doğrultuda hali hazırda alanı ile ilgili lisans düzeyindeki bir programı inceleyen öğretmen adayı mesleğe başladığı dönemde yeni bir programla karşı karşıya kalabilmektedir. Revize edilmiş bir programı anlayabilmek ve ders içeriklerini buna uygun olarak hazırlayabilmek bu alanda uzmanlık gerektiren bir yüksek lisans programı ihtiyacını ortaya koymaktadır.
Eğitim programları ve öğretim yüksek lisans programı kariyerinde ilerlemek isteyen öğretmen adayları ve öğretmenler tarafından tercih edilmektedir. Program geliştirme çalışmalarının ulusal ve uluslararası projeler kapsamında yapılan çalışmalarla yoğunluk kazanması, eğitimde program geliştirme bilim dalına ve bu dalda yetişmiş olan uzmanlara ilgi ve gereksinimi artırıcı bir özellik taşımaktadır. Program geliştirme çalışmalarının bilimsel temele dayandırılması ve çağdaş yönelimlerin bu çalışmalar içinde yer alması, yüksek lisans düzeyinde programların açılması gerekliliğini ortaya koymaktadır.
Yüksek lisans programından mezun olanların, eğitim veya araştırma faaliyetlerinde bulunacakları ve bu alanda daha ileri düzeydeki lisansüstü çalışmaları için yeterli motivasyon geliştirmeleri beklenmektedir. Ayrıca programdan mezun olanlar, alanda hizmet öncesi ve hizmetiçi öğretmen eğitimi programlarına katkıda bulunabilir, okullarda eğitim koordinatörü ya da üniversitelerin ilgili bölümlerinde öğretim elemanı olarak çalışabilirler.
Sevgili Öğrenciler,
Eğitim programları ve öğretim yüksek lisans programının amacı, eğitim programları ve öğretim bilgi, beceri ve tutumlarına sahip, mesleğin etik kurallarını bilen ve uygulayan, etkili öğretme-öğrenme süreçlerini tasarlayabilen, üst düzey düşünme becerilerine sahip, mesleğindeki gelişmeleri takip eden, bilimsel araştırma yürütecek düzeyde istatistik ve bilimsel araştırma tekniklerini bilen yaşam boyu öğrenen bireyler yetiştirmektir. Yüksek lisans programından mezun olanların, eğitim veya araştırma faaliyetlerinde bulunacakları ve bu alanda daha ileri düzeydeki lisansüstü çalışmaları için yeterli motivasyon geliştirmeleri beklenmektedir. Ayrıca programdan mezun olanlar, alanda hizmet öncesi ve hizmetiçi öğretmen eğitimi programlarına katkıda bulunabilir, okullarda eğitim koordinatörü ya da üniversitelerin ilgili bölümlerinde öğretim elemanı olarak çalışabilirler.
Programın kapsamı bu amaçlara hizmet etmek üzere program geliştirmede temel kavramlar, program geliştirmede kuramsal temeller, eğitim programının tasarımı, eğitimde program geliştirme modelleri, program geliştirmenin planlanması, program tasarısı hazırlama, programların denenmesi ve değerlendirilmesi, programa süreklilik kazandırılması, program geliştirmede yeni yönelimler doğrultusunda eğitim programları geliştirebilme becerilerinin kazandırılmasını içermektedir. Bununla birlikte adayların program kapsamında temel nicel, nitel ve karma yöntem araştırmaları hakkında bilgi sahibi olması, temel istatistik analizleri yapabilme ve raporlaştırabilme ile ilgili bilgi ve beceri kazanması, bilimsel araştırmalarda etik ilkeler ve uygulamalar konusunda deneyim ve farkındalık kazanması amaçlanmaktadır.
Eğitim Programları ve Öğretim Yüksek Lisans Programında yer alan dersler, uygulama yöntemleri “Deneyim Paylaşım Modeli” temel alınarak oluşturulmuştur. Bu model çerçevesinde programa katılan öğrencilerin eğitim kurumlarında farklı deneyimlerini alan uzmanı öğretim üyeleri ile paylaşma ve sentezleme imkânı sağlayacaktır. Programda ders vermek üzere Eğitim Programları ve Öğretim alanında gerek kuramsal gerekse uygulama açısından deneyime sahip güçlü bir kadromuz bulunmaktadır.
Doç. Dr. Demet Zafer Güneş
Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Başkanı
ÖZEL KABUL KOŞULLARI
- Eğitim Fakültesi mezunu olan veya alan dışı bir programdan mezun olup pedagojik formasyon sertifikasına sahip olan adaylar başvuru yapabilirler.
TÜM PROGRAMLARA BAŞVURU İÇİN GENEL KOŞULLAR
Adayların başvuru sırasında,
- Diploma veya Geçici Mezuniyet Belgesinin fotokopisi,
- Transkript fotokopisi,
- ALES Belgesi fotokopisi, (ALES belgesi Tezsiz Programlarda aranmaz)
- Askerlik Durum Belgesi (Erkek adaylar için),
- 2 Adet Vesikalık Fotoğraf
- Nüfus Cüzdan Fotokopisi
- Doktora Programları için Yabancı Dil belgesinin fotokopisi,
Kesin kayıt sırasında,
- Diploma veya Geçici Mezuniyet Belgesinin onaylı sureti,
- Transkript onaylı sureti,
- ALES Belgesi, (Çıktının Enstitüde alınması)
- Askerlik Durum Belgesinin aslı (Erkek adaylar için),
- 6 Adet Vesikalık Fotoğraf
- Doktora Programları için Yabancı Dil belgesi, (Çıktının Enstitüde alınması)
- Öğrenim Ücretinin ilk taksidi,
Doç. Dr. Demet Zafer GÜNEŞ | Bölüm Başkanı |
*** | Üye |
Dr. Öğr. Üyesi Didem ÖZDOĞAN | Üye |
Ergin KORKMAZ | Öğrenci Temsilcisi |
Değerli Mezunlarımız,
Bilgilerinizi güncel tutabilmemiz için, işe girme / iş değiştirme / iletişim bilgileri gibi değişiklikleri Mezun Bilgi Formu üzerinden yaparak İletişim Onayınızı vermeniz bizim için önemlidir. (Formun tahmini tamamlanma süresi 2 dakikadır.)
Eğitim Yönetimi ve Planlaması yüksek lisans programı, mesleki gelişimime yön veren, ufuk açıcı bir deneyim oldu.
Okul müdürü olarak, günlük uygulamalarda karşılaştığım pek çok durumu bu programda kazandığım kuramsal bilgiler ve analitik bakış açısıyla daha etkili biçimde yönetmeye başladım. Özellikle yönetim kuramları,
örgütsel davranış ve liderlik yaklaşımlarına ilişkin dersler, yönetsel reflekslerimi güçlendirdi.
Bu programın en büyük artılarından biri ise hiç kuşkusuz akademik kadrosudur. Alanında yetkin, donanımlı ve birikimlerini içtenlikle paylaşan hocalarımız, yalnızca bilgilerini paylaşmakla kalmayıp bizleri düşünmeye,
sorgulamaya ve üretmeye teşvik ettiler. Derinlikli alan okumaları, sınıf içi tartışmalar ve uygulamaya dönük örneklerle harmanlanan ders içerikleri sayesinde hem kuramsal hem uygulama anlamında çok boyutlu bir bakış kazandım.
Hocalarımızın rehberliği, öğrenme sürecinin her anında yanımızda olduklarını hissettirdi. Bu program, bana ve arkadaşlarıma yalnızca bir yüksek lisans diploması değil; bir Kültür’lü olarak eğitimde fark
yaratma cesareti kazandırdı. Eğitimde liderlik sorumluluğu taşıyan ve bilimin ışığında başarılı bir okul yöneticisi olmak isteyen herkese bu programı içtenlikle öneririm.
Yaşar HARMANDAOĞLU
Ataköy Atatürk Ortaokulu Müdürü
2024 Mezunu
İstanbul Kültür Üniversitesi Eğitim Yönetimi ve Planlaması Yüksek Lisans Programı’ndan mezun olmanın mutluluğunu yaşarken, bu süreçte kazandığım akademik birikim ve mesleki donanımın yaşamıma ve kariyerime olan katkılarını içtenlikle paylaşmak isterim.
Program boyunca sunulan nitelikli akademik içerikler ve kıymetli hocalarımızın rehberliği sayesinde, eğitim yönetimi alanında hem teorik hem de örnek uygulamalara yönelik derinlemesine bir bakış açısı kazandım. Eğitim yönetiminde güncel sorunlar, insan kaynakları yönetimi, okul yönetimi, eğitim öğretim liderliği, eğitim ve öğretimde etik, eğitim hukuku gibi konulara ilişkin edindiğim bilgiler, özellikle yürütmekte olduğum okul müdürlüğü görevimde daha da etkili ve
çözüm odaklı bir yönetim anlayışı geliştirmeme olanak sağladı.
Alanında uzman akademisyenlerimizin rehberliğinde yapılan derslerimiz ve konu / durum tartışmaları sadece bilgi edinmeyi değil, aynı zamanda eleştirel düşünmeyi, bilimsel sorgulama yapmayı ve akademik üretime katkı sunmayı da teşvik etmiştir. Bu bağlamda, eğitim sistemine yalnızca bir yönetici gözüyle değil, aynı zamanda analitik düşünen bir araştırmacı olarak bakabilme becerisi de kazandığımı belirtmek isterim.
Eğitimde etik ilkeler, kapsayıcılık anlayışı ve sürdürülebilir kalite perspektifi doğrultusunda daha bilinçli ve reflektif kararlar alabilme becerimin gelişimine, katıldığım bu programın önemli katkılar sunduğu kanaatindeyim. Bu vesileyle, İstanbul Kültür Üniversitesi’nde yüksek lisans eğitimi alma fırsatını elde etmiş olmaktan büyük bir memnuniyet duyduğumu ifade etmek isterim. Süreç boyunca emeği geçen tüm değerli hocalarıma içtenlikle teşekkür ediyorum.
Özlem AZARGÜN
Kültür Koleji Anaokulu Müdürü
2025 Mezunu
Bölüm Başkanı | |
Doç Dr. Demet Zafer Güneş | |
(0212) 498 41 41 | |
d.gunes@iku.edu.tr |