Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Yüksek Lisans Programı (Tezli)

Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Tezli Yüksek Lisans programının temel amacı öğrencilerin bu alandaki temel ve güncel uygulamalara ilişkin bilgi ve becerilerini arttırmak, bireylerin alanları ile ilgili bilimsel bir araştırma yapma konusunda bilgi ve deneyim kazanmalarını sağlamaktır. Bu programı tamamlayan öğrenciler rehberlik ve psikolojik danışma yeterlik alanlarında bilgi ve becerilerini üst düzeye taşıyarak kurumlarda sundukları rehberlik ve psikolojik danışma uygulamalarını daha etkili biçimde gerçekleştirebilirler. Bunun yanında bilimsel araştırma yöntemleri, etik kurallar, bilimsel araştırmada istatistiksel analiz ve raporlama konularında bilgi, beceri ve deneyim elde ederek bilimsel araştırmalar yapabilirler.

Tezli Yüksek Lisans Programının Amacı
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Tezli Yüksek Lisans Programı’nın amacı; hayat boyu gelişim bakış açısıyla, farklı gelişim dönemlerindeki bireylerin ve grupların ruhsal açıdan sağlıklı bir biçimde gelişebilmeleri, iyilik hallerinin korunabilmesi ve sürdürülebilmesi ile akademik, kariyer, sosyal ve duygusal, kişisel ve ilişkisel güçlüklerinin üstesinden gelebilmeleri için ihtiyaç duyabilecekleri önleyici, geliştirici ve çare bulucu ruh sağlığı hizmetlerini/psikolojik yardım hizmetlerini etkili biçimde sunabilen; mesleki etik ilke, kural ve yasalara bağlı; kültüre duyarlı; alanındaki bilimsel gelişmeleri izleyen ve bağımsız araştırmalar yapabilen uzman psikolojik danışmanlar yetiştirmektir.
 

Eğitim dili

Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Tezli Yüksek Lisans Programının eğitim dili Türkçedir.

Program Süresi

Tezli program:  4 yarıyıl

Dersler

Program dersleri, hafta içi 18:00-21:00  saatleri arasında yürütülmektedir.

Diğer Koşullar

  • Programda her dönem 30 AKTS alma zorunluluğu bulunmaktadır.
  • Öğrenciler mezun olabilmek için normal ders yüküne ek olarak Tezli Programda “Yüksek  Lisans Tezi” hazırlamak ve "Seminer" dersi almak zorundadır.
  • ALES'e geçtiğimiz beş yıl içinde girip, Eşit Ağırlık (EA) puan grubundan minimum 55 puan almış olmak gereklidir.

Program Açılma Dönemleri

  • Yılda iki kez Güz ve Bahar yarıyıllarında yapılmaktadır.

Bütün dünyada ve ülkemizde psikolojik yardım hizmetlerine olan ihtiyaç ve farkındalık hızla artmaktadır. Özellikle tüm insanlığın son iki yıldır birlikte ve eş zamanlı olarak deneyimlediği küresel düzeydeki Covid-19 salgını psikolojik yardım ve destek hizmetlerine olan talebi gözle görülür bir şekilde artırmıştır. Psikolojik yardım hizmetlerine olan bu artış eğiliminin en azından bu hızıyla devam edeceği, insanlığın yakın gelecekte küresel ısınma ve iklim değişikliği, göç, enerji ve su gibi konularda küresel düzeyde krizler yaşayacağı, bu krizlerin yaratacağı makro düzeydeki sosyal ve ekonomik sorunlar yanında bireysel düzeyde psikolojik sorunlarla da baş etmek zorunda kalacağı öngörülmektedir.

Makro düzeydeki bu gelişmeler psikolojik yardım hizmetlerine olan ihtiyacı artırırken, ülkemiz özelinde meydana gelen toplumsal değişimler de psikolojik yardım hizmetlerine olan ihtiyacı ve farkındalığı artırmaktadır. Kentleşme, eğitim düzeyinin yükselmesi, kadının çalışma yaşamına daha fazla katılması, aile yapısındaki değişmeler, ortalama ömür beklentisinin artması, görece artan refah, teknoloji kullanımının özellikle iletişim araçlarının kullanımının yaygınlaşması gibi etmenleri toplumsal değişim ve dönüşüm hızını artırmakta bu değişim ve dönüşümler de insan ilişkilerini ve uyum çabalarını zorlamaktadır. Yaşanan bu zorlanmaların bireysel kaynaklar ve sosyal destek sistemlerinin yardımıyla aşılması güçleşmekte ve profesyonel psikolojik yardım hizmetlerine gereksinim duyulmaktadır. Bu bağlamda Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanında nitelikli uzman sayısının artması önem taşımaktadır.

İKÜ Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Tezli Yüksek Lisans Programı bu nitelikli uzmanların yetiştirilmesine katkı sunmayı amaçlamaktadır. Bu programdan mezun olanların başta okullar olmak üzere özel danışma merkezleri, rehberlik araştırma merkezleri, rehabilitasyon merkezleri ve aile ve çocuk mahkemeleri gibi alanlarda üst düzey rehberlik ve psikolojik danışma uygulamaları gerçekleştirebilme ve bu alanlarda bilimsel araştırma faaliyetlerinde bulunabilme motivasyonuna sahip olmaları beklenmektedir. Buna ek olarak program mezunlarının lisansüstü eğitim süreçlerine (doktora eğitimlerine) devam etmeleri ve alanlarında yetkin birer akademisyen olabilmeleri için gerekli olan ileri düzeyde bilgi anlayış ve becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır.

Sevgili Öğrenciler,

Gerek küresel krizler gerek toplumsal yapımızdaki değişimler ve bu değişimlerin bir sonucu olarak tüm dünyada ve ülkemizde ortaya çıkan yeni ihtiyaçlar psikolojik yardım hizmetlerine dolayısıyla rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerine olan ihtiyacı artırmaktadır. Öngörülen bu ihtiyaçların daha nitelikli bir şekilde karşılanabilmesi ve topluma sunulabilmesi için uzman personele duyulan ihtiyaç yetişmiş lisans mezunlarının yanı sıra bu ihtiyaçları karşılayabilecek nitelikli lisansüstü eğitim almış uzmanların artması ihtiyacını doğurmaktadır.

Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Tezli Yüksek Lisans Programı, bu ihtiyaçları karşılamaya hizmet etmek üzere psikolojik danışma ve rehberlik ilke ve teknikleri, psikolojik danışma ve rehberlik kuramları, psikolojik danışma ve rehberlik alanına ilişkin güncel yaklaşımlar gibi konularda bilgi edindirilmesini ve psikolojik danışma ve rehberlikte okul uygulamaları gerçekleştirme, bireysel psikolojik danışma uygulaması yapma, grup rehberliği ve psikolojik danışması yapabilme, psikoeğitim/grup rehberliği programı hazırlayabilme, psikolojik test uygulamaları yapabilme becerilerinin kazandırılmasını içermektedir. Buna ek olarak adayların bu program kapsamında temel nicel ve nitel araştırma yöntemleri hakkında bilgi sahibi olması, temel istatistiksel analizleri yapma ve raporlama konusunda bilgi ve beceri edinmesi, bilimsel araştırmada etik ilkeler ve uygulamalar konusunda deneyim ve farkındalık kazanması amaçlanmaktadır.

Program içeriği teorik derslerin alan uygulamaları ile zenginleştirileceği bir yapıda tasarlanmıştır. Buna ek olarak seçmeli ders havuzu kariyer danışmanlığı, okul danışmanlığı, aile danışmanlığı, kriz ve travma danışmanlığı, çocuk ve ergen danışmanlığı, rehabilitasyon danışmanlığı başta olmak üzere psikolojik danışmanlığın pek çok alt disiplinine odaklanacak dersler içermektedir. Bu açıdan öğrenciler eğitim sürecinde çok yönlü gelişim olanağına sahip olacaktır. Programda ders vermek üzere Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanında gerek kuramsal gerekse uygulama açısından deneyime sahip güçlü bir kadromuz bulunmaktadır.   

Doç. Dr. Demet Zafer Güneş
Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Başkanı

Hemen Başvur

ÖZEL KABUL KOŞULLARI

Psikolojik Danışma ve Rehberlik, Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık, Eğitimde Psikolojik Hizmetler ve Psikoloji Programlarından mezun öğrenciler başvurabilir.

TÜM PROGRAMLARA BAŞVURU İÇİN GENEL KOŞULLAR

Adayların başvuru sırasında, 

  • Diploma veya Geçici Mezuniyet Belgesinin fotokopisi,
  • Transkript fotokopisi,
  • ALES Belgesi fotokopisi, (ALES belgesi Tezsiz Programlarda aranmaz)
  • Askerlik Durum Belgesi (Erkek adaylar için),
  • 2 Adet Vesikalık Fotoğraf
  • Nüfus Cüzdan Fotokopisi
  • Doktora Programları için Yabancı Dil belgesinin fotokopisi,


Kesin kayıt sırasında,

 

  • Diploma veya Geçici Mezuniyet Belgesinin onaylı sureti,
  • Transkript onaylı sureti,
  • Askerlik Durum Belgesinin aslı (Erkek adaylar için),
  • 6 Adet Vesikalık Fotoğraf
  • Doktora Programları için Yabancı Dil belgesi, (Çıktının Enstitüde alınması)
  • Öğrenim Ücretinin ilk taksidi,
     
İstanbul Kültür Üniversitesi Eğitim Bilimleri Bölümü Birim Kalite Komisyonu Üyeleri
Doç. Dr. Demet Zafer GÜNEŞ Bölüm Başkanı
*** Üye
Dr. Öğr. Üyesi Didem ÖZDOĞAN Üye
Ergin KORKMAZ Öğrenci Temsilcisi

 

Değerli Mezunlarımız,

Bilgilerinizi güncel tutabilmemiz için, işe girme / iş değiştirme / iletişim bilgileri gibi değişiklikleri Mezun Bilgi Formu üzerinden yaparak İletişim Onayınızı vermeniz bizim için önemlidir. (Formun tahmini tamamlanma süresi 2 dakikadır.)

Mezun Bilgi Formu

 

Yaşar HarmanoğluEğitim Yönetimi ve Planlaması yüksek lisans programı, mesleki gelişimime yön veren, ufuk açıcı bir deneyim oldu.
Okul müdürü olarak, günlük uygulamalarda karşılaştığım pek çok durumu bu programda kazandığım kuramsal bilgiler ve analitik bakış açısıyla daha etkili biçimde yönetmeye başladım. Özellikle yönetim kuramları,
örgütsel davranış ve liderlik yaklaşımlarına ilişkin dersler, yönetsel reflekslerimi güçlendirdi.
Bu programın en büyük artılarından biri ise hiç kuşkusuz akademik kadrosudur. Alanında yetkin, donanımlı ve birikimlerini içtenlikle paylaşan hocalarımız, yalnızca bilgilerini paylaşmakla kalmayıp bizleri düşünmeye,
sorgulamaya ve üretmeye teşvik ettiler. Derinlikli alan okumaları, sınıf içi tartışmalar ve uygulamaya dönük örneklerle harmanlanan ders içerikleri sayesinde hem kuramsal hem uygulama anlamında çok boyutlu bir bakış kazandım.
Hocalarımızın rehberliği, öğrenme sürecinin her anında yanımızda olduklarını hissettirdi. Bu program, bana ve arkadaşlarıma yalnızca bir yüksek lisans diploması değil; bir Kültür’lü olarak eğitimde fark
yaratma cesareti kazandırdı. Eğitimde liderlik sorumluluğu taşıyan ve bilimin ışığında başarılı bir okul yöneticisi olmak isteyen herkese bu programı içtenlikle öneririm.

Yaşar HARMANDAOĞLU
Ataköy Atatürk Ortaokulu Müdürü
2024 Mezunu


Özlem Argüzarİstanbul Kültür Üniversitesi Eğitim Yönetimi ve Planlaması Yüksek Lisans Programı’ndan mezun olmanın mutluluğunu yaşarken, bu süreçte kazandığım akademik birikim ve mesleki donanımın yaşamıma ve kariyerime olan katkılarını içtenlikle paylaşmak isterim.
Program boyunca sunulan nitelikli akademik içerikler ve kıymetli hocalarımızın rehberliği sayesinde, eğitim yönetimi alanında hem teorik hem de örnek uygulamalara yönelik derinlemesine bir bakış açısı kazandım. Eğitim yönetiminde güncel sorunlar, insan kaynakları yönetimi, okul yönetimi, eğitim öğretim liderliği, eğitim ve öğretimde etik, eğitim hukuku gibi konulara ilişkin edindiğim bilgiler, özellikle yürütmekte olduğum okul müdürlüğü görevimde daha da etkili ve
çözüm odaklı bir yönetim anlayışı geliştirmeme olanak sağladı.
Alanında uzman akademisyenlerimizin rehberliğinde yapılan derslerimiz ve konu / durum tartışmaları sadece bilgi edinmeyi değil, aynı zamanda eleştirel düşünmeyi, bilimsel sorgulama yapmayı ve akademik üretime katkı sunmayı da teşvik etmiştir. Bu bağlamda, eğitim sistemine yalnızca bir yönetici gözüyle değil, aynı zamanda analitik düşünen bir araştırmacı olarak bakabilme becerisi de kazandığımı belirtmek isterim.
Eğitimde etik ilkeler, kapsayıcılık anlayışı ve sürdürülebilir kalite perspektifi doğrultusunda daha bilinçli ve reflektif kararlar alabilme becerimin gelişimine, katıldığım bu programın önemli katkılar sunduğu kanaatindeyim. Bu vesileyle, İstanbul Kültür Üniversitesi’nde yüksek lisans eğitimi alma fırsatını elde etmiş olmaktan büyük bir memnuniyet duyduğumu ifade etmek isterim. Süreç boyunca emeği geçen tüm değerli hocalarıma içtenlikle teşekkür ediyorum.


Özlem AZARGÜN
Kültür Koleji Anaokulu Müdürü
2025 Mezunu

Bölüm Başkanı
Doç Dr. Demet Zafer Güneş
  (0212) 498 41 41
  d.gunes@iku.edu.tr

Son Güncelleme Tarihi: Pt, 06/30/2025 - 16:39